Wonder der schepping

 

Het scheppingsverhaal en alle wonderen der natuur worden bezongen in een afwisselend programma met romantische en nieuwe muziek voor koor en instrumenten. Copland verklankt het scheppingsverhaal volgens Genesis. Dvorak en Eben bezingen de schepping en de natuur geïnspireerd door hun eigen landschap.  In haar bundel  Einde en begin duidt dichteres Wislawa Szymborska  de verwondering als belangrijkste missie van een dichter. Geldt dat niet ook voor een componist en bovenal voor de muziek? Voor het concert in het Orgelpark is het programma van het recente Musica Sacra concert in Maastricht aangepast aan de unieke mogelijkheden, die dit orgelpodium bij uitstek biedt.

Programma
Antonin Dvorak: V přírodě (In de natuur) Vijf liederen voor koor a capella. Op. 63 (1882)
Louis Vierne: Hymne au Soleil / Clair de Lune voor orgel
Petr Eben: Cantico della Creature voor koor a capella (1987)
Jehan Alain: Le jardin suspendu voor orgel
Roderik de Man: Einde en begin. Gedicht van Wislawa Szymborska voor gemengd koor en gitaar (2016)
Henk Badings: It is dawning in the East, balladeske variaties over een oud Nederlands liefdeslied (1967) voor orgel en gitaar
Aaron Copland: In the beginning voor mezzosopraan en koor (1947)

Musici
Studium Chorale

Maria de Moel, mezzosopraan
Stefan Gerritsen, gitaar
Marcel Verheggen, orgel
Hans Leenders, dirigent

Concert
Zo 8 oktober 2017 14:15 uur Orgelpark. Amsterdam

Kaartverkoop en meer informatie
www.orgelpark.nl

Geplaatst in Geen categorie

Musica Sacra

Het thema van het jaarlijkse festival Musica Sacra Maastricht 2017 is In het Begin. Het scheppingsverhaal en de viering van de 35ste verjaardag van het festival worden hierin van alle kanten belicht. Studium Chorale bezingt het wonder der schepping in een afwisselend programma met romantische en nieuwe koormuziek. 

Programma
…de hele schepping wordt omhelsd…
Antonin Dvorak: V přírodě (In de natuur) Vijf liederen voor koor a capella. Op. 63 (1882)

Petr Eben: Cantico delle Creature voor koor a capella (1987).
Roderik de Man: Begin en einde
.
Gedicht van Wislawa Szymborska voor gemengd koor en gitaar (2016)
Daan Manneke: Archipel III voor gitaar solo (1987)
Aaron Copland: In the beginning voor mezzosopraan en koor (1947)

Musici
Studium Chorale

Maria de Moel, mezzosopraan
Stefan Gerritsen, gitaar
Hans Leenders, dirigent

Concert
Za 16 september 2017 22:00 uur Onze Lieve Vrouwebasiliek, Maastricht

Kaartverkoop en meer informatie
www.musicasacramaastricht.nl

Geplaatst in Geen categorie

Kantsjeli Styx

Liefde en dood vormen het universele hoofdthema in veel muziek. Zo ook in Wagners tragische liefdesverhaal over Tristan en Isolde, of Tsjaikovski’s verklanking van de ongelukkige liefdesgeschiedenis die Francesca da Rimini met de dood moest bekopen. Ook de Georgiër Gija Kantsjeli houdt zich in Styx bezig met de dood van vele vrienden, terwijl de solo-altviool als veerman Charon treurig zingt. Belangwekkend detail: chef-dirigent Dmitri Liss bracht Styx van zijn goede vriend Kantsjeli in 1999 met veel succes in première. Studium Chorale in grote bezetting is voor de gelegenheid de samenwerking aangegaan met de zangafdeling van het Conservatorium Maastricht.

Programma
Richard Wagner: uit Tristan und Isolde: Prelude en Liebestod (orkest)
Peter Iljitsj Tsjaikovski: Francesca da Ramini (orkest)
pauze
Gija Kantsjeli (1935): Styx (1999) (altviool, koor en orkest)

Concerten
Vr 31 maart 2017, 20:00 uur
Maastricht, Theater aan het Vrijthof

Za 1 april 2017, 20:15 uur
Eindhoven, Muziekgebouw

Musici
philharmonie zuidnederland
Studium Chorale (koorvoorbereiding Hans Leenders)
Maxim Rysanov altviool
Dmitri Liss dirigent

Kaartverkoop
www.philharmoniezuidnederland.nl  of bij de concertlocaties in Maastricht en Eindhoven

 

Geplaatst in Geen categorie

Kantsjeli Styx

Liefde en dood vormen het universele hoofdthema in veel muziek. Zo ook in Wagners tragische liefdesverhaal over Tristan en Isolde, of Tsjaikovski’s verklanking van de ongelukkige liefdesgeschiedenis die Francesca da Rimini met de dood moest bekopen. Ook de Georgiër Gija Kantsjeli houdt zich in Styx bezig met de dood van vele vrienden, terwijl de solo-altviool als veerman Charon treurig zingt. Belangwekkend detail: chef-dirigent Dmitri Liss bracht Styx van zijn goede vriend Kantsjeli in 1999 met veel succes in première. Studium Chorale in grote bezetting is voor de gelegenheid de samenwerking aangegaan met de zangafdeling van het Conservatorium Maastricht.

Programma
Richard Wagner: uit Tristan und Isolde: Prelude en Liebestod (orkest)
Peter Iljitsj Tsjaikovski: Francesca da Ramini (orkest)
pauze
Gija Kantsjeli (1935): Styx (1999) (altviool, koor en orkest)

Concerten
Vr 31 maart 2017, 20:00 uur
Maastricht, Theater aan het Vrijthof

Za 1 april 2017, 20:15 uur
Eindhoven, Muziekgebouw

Musici
philharmonie zuidnederland
Studium Chorale (koorvoorbereiding Hans Leenders)
Maxim Rysanov altviool
Dmitri Liss dirigent

Kaartverkoop
www.philharmoniezuidnederland.nl  of bij de concertlocaties in Maastricht en Eindhoven

 

Geplaatst in Geen categorie

Dvorak en Janacek

Een loflied op de jeugd en het geloof

Dvořák en Janáček zijn de vertegenwoordigers bij uitstek van de romantische Tsjechische muziek. In die muziek wordt jeugd en geloof als vanzelf in klank omgezet. Optimisme en intimiteit vormen de grondtoon van deze muziek.

Studium Chorale heeft voor deze concertreeks in Limburg de samenwerking opgezocht met het blazersensemble Zuiderwind. Dvořáks magistrale maar ook intieme Mis voor koor en blaaskwintet kent naast momenten van bezinning ook evocatieve lofprijzingen.  Dvorák schreef de mis voor de inwijding van de nieuwe kapel van het kasteel van Lužany van zijn goede vriend en architect Josef Hlávka, een groot kunstliefhebber en mecenas. Janáček verklankt vol energie het jeugdig elan in zijn suite Mládí. Nooit vloeiden het Tsjechische landschap en de diepe gelovigheid  van zijn bewoners zo mooi in elkaar over in de muziek. Dvořák schreef over zijn Mis: ‘Verwonder u niet dat ik zo gelovig ben, maar een kunstenaar die het niet is, brengt iets dergelijks niet tot stand.’

Programma
Leoš Janáček 1854-1928: Mládí  voor blaassextet
Antonin Dvorak 1841-1904: Napadly písnӗ. Op. 63/1 koor a capella
Antonin Dvořák: Mis in D groot. Op. 86 voor koor en blaaskwintet

Musici
Studium Chorale
Zuiderwind (fluit, hobo, klarinet, hoorn, basklarinet en fagot)
Hans Leenders, dirigent

Concerten
zo 19 feb  2017, 16:00 uur Maastricht Onze Lieve Vrouwebasiliek

Toegang en reserveren
Entree € 15,-

 

Geplaatst in Geen categorie

Dvorak en Janacek

Een loflied op de jeugd en het geloof

Dvořák en Janáček zijn de vertegenwoordigers bij uitstek van de romantische Tsjechische muziek. In die muziek wordt jeugd en geloof als vanzelf in klank omgezet. Optimisme en intimiteit vormen de grondtoon van deze muziek.

Studium Chorale heeft voor deze concertreeks in Limburg de samenwerking opgezocht met het blazersensemble Zuiderwind. Dvořáks magistrale maar ook intieme Mis voor koor en blaaskwintet kent naast momenten van bezinning ook evocatieve lofprijzingen.  Dvorák schreef de mis voor de inwijding van de nieuwe kapel van het kasteel van Lužany van zijn goede vriend en architect Josef Hlávka, een groot kunstliefhebber en mecenas. Janáček verklankt vol energie het jeugdig elan in zijn suite Mládí. Nooit vloeiden het Tsjechische landschap en de diepe gelovigheid  van zijn bewoners zo mooi in elkaar over in de muziek. Dvořák schreef over zijn Mis: ‘Verwonder u niet dat ik zo gelovig ben, maar een kunstenaar die het niet is, brengt iets dergelijks niet tot stand.’

Programma
Leoš Janáček 1854-1928: Mládí  voor blaassextet
Antonin Dvorak 1841-1904: Napadly písnӗ. Op. 63/1 koor a capella
Antonin Dvořák: Mis in D groot. Op. 86 voor koor en blaaskwintet

Musici
Studium Chorale
Zuiderwind (fluit, hobo, klarinet, hoorn, basklarinet en fagot)
Hans Leenders, dirigent

Concerten
za 18 feb  2017, 20:00 uur Venlo Joriskerk

Toegang en reserveren
Entree € 12,50

Geplaatst in Geen categorie

Dvorak Mis in D en Symfonie IX

Een loflied op het geloof en de nieuwe wereld

Dvořák is de vertegenwoordiger bij uitstek van de romantische Tsjechische muziek. In die muziek wordt jeugd en geloof als vanzelf in klank omgezet. Optimisme en intimiteit vormen de grondtoon van deze muziek.

Dvořáks magistrale maar ook intieme Mis voor koor en orgel kent naast momenten van bezinning ook evocatieve lofprijzingen.  Dvorák schreef de mis voor de inwijding van de nieuwe kapel van het kasteel van Lužany van zijn goede vriend en architect Josef Hlávka, een groot kunstliefhebber en mecenas. Dvořák schreef over zijn Mis: ‘Verwonder u niet dat ik zo gelovig ben, maar een kunstenaar die het niet is, brengt iets dergelijks niet tot stand.’

De brede kijk op een nieuwe wereld buiten zijn geboorteland verklankt de componist in zijn negende symfonie, geschreven in de periode dat hij in Amerika verbleef. Aan de organist de uitdaging de symfonische kleuren te transformeren naar het orgel.

Programma
Antonin Dvorak 1841-1904: Symfonie IX in bewerking voor orgel
Antonin Dvorak: Napadly písnӗ. Op. 63/1 koor a capella
Antonin Dvořák: Mis in D groot. Op. 86 voor koor en orgel

Musici
Studium Chorale
Marcel Verheggen, orgel
Hans Leenders, dirigent

Concerten
zo 12 feb 2017, 14.15 uur Amsterdam Orgelpark

Toegang en reserveren
Entree € 20,-
Reserveren en meer informatie via www.orgelpark.nl

Geplaatst in Geen categorie