Vestis mei-juni 2018

Choreograaf Joost Vrouenraets heeft zich laten inspireren door pelgrimage: “Ik ben gaan zoeken naar historische, actuele en persoonlijke aanknopingspunten die mij inspireren om binnen de thematiek een autonoom werk te maken dat communicatief is voor een breed hedendaags publiek.” Vrouenraets noemt pelgrimage een oervorm van choreografie en dans. “Het bewegende lichaam als instrument om over het leven of een hogere waarheid na te denken. Een tocht om niet alleen mentale maar ook fysieke ervaringen op te zoeken en om inspiratie te krijgen. Pelgrimage om tot bezinning te komen of om een poosje afstand te nemen van een hectisch dagelijks bestaan; om te ervaren, om er geweest te zijn, of enkel om andere mensen te ont- moeten.” Voor de dansvoorstelling Vestis laat Vrouenraets zich inspireren door het derde werk ‘De naakten kleden’ en het achtste werk van Barmhartigheid ‘Zorg voor de schepping’.

De uitvoeringen vinden plaats in het kader van de Heiligdomsvaart Maastricht 2018

Bij Vestis klinkt live muziek door een achttal zangers van Studium Chorale onder leiding van dirigent Hans Leenders. Als muziek klinkt het beroemde Miserere van Gregorio Allegri en een recomposing van dit werk door de Belgische componist Loran Delforge.

Uitvoerenden
Zang – Studium Chorale