Robert Heppener

Concert en plaquetteonthulling

Dit jaar is het 10 jaar geleden dat de componist Robert Heppener (1925-2009) overleed. De Stichting Maastrichtse Componisten en Studium Chorale hebben het initiatief genomen om met een concert in de Kopermolen Vaals en een plaquetteonthulling aan het woonhuis van Heppener in Vijlen dit moment niet ongemerkt voorbij te laten gaan. Heppener woonde van 1982 tot 1999 in Vijlen en was docent aan het Conservatorium in Maastricht. Hij behoort tot de belangrijkste Nederlandse componisten van de 20e eeuw.
Kern van het concertprogramma in de Kopermolen is de vokale muziek van de componist. Studium Chorale zingt het indrukwekkende 16-stemmige koorwerk Nachklänge en twee delen uit de virtuoze Canti Carnascialeschi.  Daarnaast komt de liederencyclus Four Songs on poems by Ezra Pound  voor sopraan en piano tot klinken. Het concert wordt geleid door dirigent en pianist Ed Spanjaard, die bij leven een van de beste vrienden van de componist was.

Voorafgaand aan het concert is om 13 uur in Vijlen aan de Vijlenberg 12 een feestelijke plaquette-onthulling aan het huis waar Heppener woonde. De bijeenkomst omvat feestelijke muziek, enkele toespraken, de onthulling door Milly Heppener en een drankje. Van harte welkom.

Musici
Studium Chorale - koor