Kantsjeli Styx

Liefde en dood vormen het universele hoofdthema in veel muziek. Zo ook in Wagners tragische liefdesverhaal over Tristan en Isolde, of Tsjaikovski’s verklanking van de ongelukkige liefdesgeschiedenis die Francesca da Rimini met de dood moest bekopen. Ook de Georgiër Gija Kantsjeli houdt zich in Styx bezig met de dood van vele vrienden, terwijl de solo-altviool als veerman Charon treurig zingt. Belangwekkend detail: chef-dirigent Dmitri Liss bracht Styx van zijn goede vriend Kantsjeli in 1999 met veel succes in première. Studium Chorale in grote bezetting is voor de gelegenheid de samenwerking aangegaan met de zangafdeling van het Conservatorium Maastricht.

Programma
Richard Wagner: uit Tristan und Isolde: Prelude en Liebestod (orkest)
Peter Iljitsj Tsjaikovski: Francesca da Ramini (orkest)
pauze
Gija Kantsjeli (1935): Styx (1999) (altviool, koor en orkest)

Concerten
Vr 31 maart 2017, 20:00 uur
Maastricht, Theater aan het Vrijthof

Za 1 april 2017, 20:15 uur
Eindhoven, Muziekgebouw

Musici
philharmonie zuidnederland
Studium Chorale (koorvoorbereiding Hans Leenders)
Maxim Rysanov altviool
Dmitri Liss dirigent

Kaartverkoop
www.philharmoniezuidnederland.nl  of bij de concertlocaties in Maastricht en Eindhoven

 

Dvorak en Janacek

Een loflied op de jeugd en het geloof

Dvořák en Janáček zijn de vertegenwoordigers bij uitstek van de romantische Tsjechische muziek. In die muziek wordt jeugd en geloof als vanzelf in klank omgezet. Optimisme en intimiteit vormen de grondtoon van deze muziek.

Studium Chorale heeft voor deze concertreeks in Limburg de samenwerking opgezocht met het blazersensemble Zuiderwind. Dvořáks magistrale maar ook intieme Mis voor koor en blaaskwintet kent naast momenten van bezinning ook evocatieve lofprijzingen.  Dvorák schreef de mis voor de inwijding van de nieuwe kapel van het kasteel van Lužany van zijn goede vriend en architect Josef Hlávka, een groot kunstliefhebber en mecenas. Janáček verklankt vol energie het jeugdig elan in zijn suite Mládí. Nooit vloeiden het Tsjechische landschap en de diepe gelovigheid  van zijn bewoners zo mooi in elkaar over in de muziek. Dvořák schreef over zijn Mis: ‘Verwonder u niet dat ik zo gelovig ben, maar een kunstenaar die het niet is, brengt iets dergelijks niet tot stand.’

Programma
Leoš Janáček 1854-1928: Mládí  voor blaassextet
Antonin Dvorak 1841-1904: Napadly písnӗ. Op. 63/1 koor a capella
Antonin Dvořák: Mis in D groot. Op. 86 voor koor en blaaskwintet

Musici
Studium Chorale
Zuiderwind (fluit, hobo, klarinet, hoorn, basklarinet en fagot)
Hans Leenders, dirigent

Concerten
zo 19 feb  2017, 16:00 uur Maastricht Onze Lieve Vrouwebasiliek

Toegang en reserveren
Entree € 15,-

 

Dvorak en Janacek

Een loflied op de jeugd en het geloof

Dvořák en Janáček zijn de vertegenwoordigers bij uitstek van de romantische Tsjechische muziek. In die muziek wordt jeugd en geloof als vanzelf in klank omgezet. Optimisme en intimiteit vormen de grondtoon van deze muziek.

Studium Chorale heeft voor deze concertreeks in Limburg de samenwerking opgezocht met het blazersensemble Zuiderwind. Dvořáks magistrale maar ook intieme Mis voor koor en blaaskwintet kent naast momenten van bezinning ook evocatieve lofprijzingen.  Dvorák schreef de mis voor de inwijding van de nieuwe kapel van het kasteel van Lužany van zijn goede vriend en architect Josef Hlávka, een groot kunstliefhebber en mecenas. Janáček verklankt vol energie het jeugdig elan in zijn suite Mládí. Nooit vloeiden het Tsjechische landschap en de diepe gelovigheid  van zijn bewoners zo mooi in elkaar over in de muziek. Dvořák schreef over zijn Mis: ‘Verwonder u niet dat ik zo gelovig ben, maar een kunstenaar die het niet is, brengt iets dergelijks niet tot stand.’

Programma
Leoš Janáček 1854-1928: Mládí  voor blaassextet
Antonin Dvorak 1841-1904: Napadly písnӗ. Op. 63/1 koor a capella
Antonin Dvořák: Mis in D groot. Op. 86 voor koor en blaaskwintet

Musici
Studium Chorale
Zuiderwind (fluit, hobo, klarinet, hoorn, basklarinet en fagot)
Hans Leenders, dirigent

Concerten
za 18 feb  2017, 20:00 uur Venlo Joriskerk

Toegang en reserveren
Entree € 12,50

Dvorak Mis in D en Symfonie IX

Een loflied op het geloof en de nieuwe wereld

Dvořák is de vertegenwoordiger bij uitstek van de romantische Tsjechische muziek. In die muziek wordt jeugd en geloof als vanzelf in klank omgezet. Optimisme en intimiteit vormen de grondtoon van deze muziek.

Dvořáks magistrale maar ook intieme Mis voor koor en orgel kent naast momenten van bezinning ook evocatieve lofprijzingen.  Dvorák schreef de mis voor de inwijding van de nieuwe kapel van het kasteel van Lužany van zijn goede vriend en architect Josef Hlávka, een groot kunstliefhebber en mecenas. Dvořák schreef over zijn Mis: ‘Verwonder u niet dat ik zo gelovig ben, maar een kunstenaar die het niet is, brengt iets dergelijks niet tot stand.’

De brede kijk op een nieuwe wereld buiten zijn geboorteland verklankt de componist in zijn negende symfonie, geschreven in de periode dat hij in Amerika verbleef. Aan de organist de uitdaging de symfonische kleuren te transformeren naar het orgel.

Programma
Antonin Dvorak 1841-1904: Symfonie IX in bewerking voor orgel
Antonin Dvorak: Napadly písnӗ. Op. 63/1 koor a capella
Antonin Dvořák: Mis in D groot. Op. 86 voor koor en orgel

Musici
Studium Chorale
Marcel Verheggen, orgel
Hans Leenders, dirigent

Concerten
zo 12 feb 2017, 14.15 uur Amsterdam Orgelpark

Toegang en reserveren
Entree € 20,-
Reserveren en meer informatie via www.orgelpark.nl