Bruckner - Mis in e klein

Bruckner

Mis no. 2 in e klein door Studium Chorale

Strijkkwintet in F groot door Dudok quartet, met Lilli Maijala, altviool

De missen en symfonieën van Anton Bruckner (1824-1896) hebben veel met elkaar gemeen (zelfs een aantal muzikale thema’s). Bruckner was al eerder bekritiseerd voor ‘het simpelweg schrijven van symfonieën met een liturgische tekst’. Vriendelijker gezegd kon hij spiritualiteit en de techniek van de negentiende-eeuwse symfonie laten versmelten met een eerbiedige en liturgische benadering van de heilige teksten.
Na een periode van zeven jaar, waarin hij zich vooral wijdde aan de studie (en weinig aan het componeren) schreef Bruckner drie missen in vier jaar tijd; de bekende missen in D klein, E klein en F klein. De missen in e en f zijn gebaseerd op de Oostenrijkse klassieke traditie, terwijl de mis in e juist duidelijk is beïnvloed door vroeg contrapunt, vooral Palestrina diende als voorbeeld. Van de drie missen is dit de ‘puurste’.
De Mis in e-klein is een uniek werk met een perfecte synthese van zestiende-eeuws contrapunt, de oude Gregoriaanse stijl van zingen en de negentiende-eeuwse harmoniek voor achtstemmig koor.
Oorspronkelijk schreef Bruckner de mis voor vijftien blazers om buiten uitgevoerd te worden, Studium Chorale voert het werk uit met orgel (binnen, in het Orgelpark).

Dit concert wordt uitgevoerd ter ere van de 80e verjaardag van Loek Dijkman, oprichter van het Orgelpark in Amsterdam, tijdens het Bruckner-feest.
Dit is het vierde en laatste concert van het Bruckner-feest in het Orgelpark.
Het strijkkwintet in F groot is één van Bruckners bekendste werken voor kamermuziekbezetting. Na de pauze voert Studium Chorale de monumentale Mis in e klein uit.

Organist – Marcel Verheggen

zo 20 februari 2022, 14.15 uur