Hans Leenders dirigent en artistiek leider Studium Chorale

Hans Leenders

Hans Leenders studeerde orgel, theorie der muziek en gregoriaans aan de conservatoria van Maastricht, Utrecht en Brussel.

Hij is artistiek leider van Studium Chorale, waarmee hij zowel oude als hedendaagse muziek ten gehore brengt. Daarnaast is Leenders artistiek leider van vocaal ensemble Cantatrix, artistiek adviseur van het Nederlands Gregoriaans Festival en van het orgelfestival L’Europe et l’Orgue.

Tevens is hij hoofdvakdocent koordirectie en orgel aan het Conservatorium Maastricht. Hij is dirigent van het conservatoriumkoor en van het Basilicakoor Maastricht. Eerder was hij gastdocent voor gregoriaans aan de Folkwang-Universität der Künste Essen.

Hans Leenders is cantor-organist van de OLV basiliek te Maastricht (Séverin 1652 en Müseler 1765) en titulair-organist van de Kopermolen te Vaals (Hilgers 1765).

Hij gaf gastdirecties bij onder meer Sloveens Radiokoor, Cappella Amsterdam, Groot Omroepkoor, Europa Cantat en vele Europese conservatoria. Hij leidde orkestproducties bij onder andere philharmonie zuidnederland, Symfonieorkest Vlaanderen, Concerto d’Amsterdam, Florilegium Musicum en Ensemble ’88.

Als componist van met name vocale muziek profileert hij zich steeds meer. Zijn composities zijn onder andere uitgegeven bij Ascolta, Harmonia en De Haske. Recent nog kwam zijn cd A Musical Portrait uit.