Frank Martin - Messe pour double choeur

Het is 50 jaar geleden dat de componist stierf en daarom is 2024 Frank Martin-jaar; dé kans om het repertoire van de bescheiden componist extra aandacht te geven. Studium Chorale zingt zijn dubbelkorige mis.

Zo'n veertig jaar lag de a capella Mis voor dubbelkoor (1922-1926) in een lade bij Martin thuis. Hij nam de compositie in 1946 mee tijdens zijn emigratie vanuit Zwitserland naar Nederland, maar haalde het manuscript pas in 1963 op verzoek van een Hamburgse koordirigent - Franz Brunnert - tevoorschijn. Deze zag direct de schoonheid van het stuk en mocht het - gelukkig! - voor het eerst uitvoeren met zijn Bugenhagen-Kantorei. Pas toen het NCRV Vocaal Ensemble het in 1970 uitvoerde, gaf Martin toestemming de mis officieel te publiceren.
De reden voor zijn terughoudendheid rondom de compositie? Martin vond het een zaak tussen God en hem, iets persoonlijks, niks om met de wereld te delen. Gelukkig liet hij de compositie uiteindelijk uitbrengen met als toelichting de woorden: “Laten we hopen dat er nog steeds de overtuiging, de jeugd en iets van schoonheid te vinden is in deze bijna een halve eeuw oude mis”.
Oordeelt u zelf...

Naast deze indrukwekkende muziek van Frank Martin (1890-1974) zingt Studium Chorale twee wereldpremières.
Het Ave Maria van de Belgische Vincent Ghadimi (1968) gaat in première, evenals het werk Pater noster van de Nederlandse componist Geerten Liefting (1983). Liefting is tevens één van de meest gelauwerde improvisatoren van Nederland. Hij zal - tussen de misdelen door - improviseren, geïnspireerd door de klanken van Martins mis.

Organist – Geerten Liefting

Vr 19 april 2024, 20.00 uur
Venlo, Sint Martinusbasiliek
€20 regulier - €7,50 student
Klik hier voor kaarten of koop ze aan de deur.

Za 20 april 2024, 20.00 uur
Maastricht, Opus 9
€20 regulier - €7,50 student
Klik hier voor kaarten of koop ze aan de deur.

Zo 21 april 2024, 14.15 uur
Amsterdam, Orgelpark