Demessieux - La chanson de Roland

Tessa Steinmann Photography

La chanson de Roland - Een eigentijdse vertelling

In samenwerking met mezzosopraan Rosina Fabius en theatermaker Noah Janssen

Een middeleeuws verhaal over een ridder en zijn zwaard, over gevechten, landveroveren, vriendschap en verraad. Is dat echt zo middeleeuws als het klinkt of is het eigenlijk akelig actueel?
Deze nieuwe versie van La chanson de Roland wordt in een kamermuzikale setting uitgevoerd en begeleid door theatermaker Noah Janssen.

La chanson de Roland is gebaseerd op de bekende middeleeuwse Roelantsage, waarin ridder Roelant sneuvelt tijdens de terugtocht van Karel de Grote uit Spanje in 778. Dit eeuwenoude verhaal wordt nieuw leven ingeblazen.
Hans Leenders maakte op uitnodiging van Orgelpark Amsterdam en in samenspraak met uitgever Leduc in Parijs een bewerking van dit orkestwerk, geschreven door de Parijse componiste Jeanne Demessieux. Het werd een kamermuzikaal werk voor harmonium, piano, soliste en koor. Samen met de jonge theatermaker Noah Janssen wordt dit moderne werk van het middeleeuwse Roelantslied omgevormd tot een eigentijdse vertelling waarin de typisch Franse muziek van Demessieux de hoofdrol speelt.

Jeanne Demessieux

De Franse componiste en organiste Jeanne Demessieux noemt haar Chanson de Roland een 'poème lyrique en vingt chants'. Het is een avondvullend werk in oratoriumstijl, waaraan de componiste werkte vanaf 1951 tot 1956. Zij was van 1952 tot 1968 docent orgel aan het conservatorium in Luik. Haar muzikale nalatenschap bevindt zich nu in het RHCL in Maastricht. Opmerkelijk detail: één van haar toenmalige leerlingen was Jean Wolfs, Leenders’ voorganger als cantor-organist in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek te Maastricht.

ZEITSPIEL Klavierduo Bart Rodyns & Nicolas Callot

In de 19e eeuw was het een van de meest populaire combinaties. En ook voor de bewerking van La chanson de Roland blijkt het ‘hamerklavier’ (piano) gecombineerd met het melancholische ‘expressieve orgel’ (harmonium) een gouden greep. Dit duo zorgt voor de benodigde expressie in deze kamermuzikale bezetting.

Koor - Studium Chorale
Dirigent - Hans Leenders